VEŘEJNÝ ZÁVAZEK

I. Poslání služby

Posláním osobní asistence je pomoci seniorům a dospělým lidem se zdravotním postižením nebo chronickým onemocněním, aby mohli žít svým způsobem života. Službu poskytujeme v přirozeném sociálním prostředí klientů.

II. Územní působnost služby

Služba působí ve Valašském Meziříčí, jeho místních částech a obcích vzdálených do 15 km na území Zlínského kraje.

III. Cíle služby

  1. Klient žije ve svém přirozeném prostředí podle svých zvyklostí.
  2. Klient udržuje nebo rozvíjí své dosavadní schopnosti a dovednosti v zabezpečování základních potřeb.
  3. Klient tráví volný čas podle svých potřeb.

IV. Cílová skupina služby

Cílovou skupinou jsou dospělí lidé od 18 let a senioři, kteří z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení potřebují pomoc druhého člověka.

V. Zásady služby

  1. Respektujeme jedinečnost každého klienta, jeho názor a svobodnou vůli.
  2. Klient si sám určuje rozsah a způsob podpory v prostředí, které je pro něj přirozené.
  3. Přistupujeme ke všem klientům rovně a jako k partnerům, zachováváme jejich důstojnost.
  4. Podporujeme klienta v rozvoji nebo upevnění schopností, dovedností a uplatňování osobních zájmů. Podporujeme jeho komunikaci s okolím a rodinou.

VI. Způsob jakým poskytujeme službu

Služba pomáhá klientovu se zabezpečením potřeb v těchto oblastech:

  1. Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
  • Pracovník pomáhá klientovi s podáváním a chystáním jídla a pití.
  • Pracovník pomáhá klientovi při oblékání a svlékání oděvů, obouvání obuvi a pomáhá při použití kompresních punčoch a dalších pomůcek.
  • Pracovník pomáhá klientovi při přesunu na invalidní vozík a zpět.
  • Pracovník pomáhá klientovi při pohybu po bytě nebo domě.
  1. Osobní hygiena
  • Pracovník pomáhá klientovi s osobní hygienou ve vaně, ve sprše či na lůžku.
  • Pracovník pomáhá klientovi s o ústa, s péčí o zubní náhradu.
  • Pracovník pomáhá klientovi s doprovodem na toaletu, popřípadě s usedáním a vstáváním z toalety, pomáhá při použití toaletní židle nebo s výměnou inkontinenčních pomůcek.
  1. Pomoc při zajištění stravy
  • Pracovník pomáhá klientovi s chystáním jídla a pití nebo pomáhá při jednoduchém vaření dle potřeby klienta.
  1. Zajištění chodu domácnosti
  • Pracovník pomáhá klientovi s drobným úklidem a údržbou jeho domácnosti. Pokud klient potřebuje nakoupit, společně s pracovníkem Pokud klient potřebuje nakoupit, společně s pracovníkem dojdou do obchodu.
  1. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
  • Pracovník pomáhá a podporuje rodinu při péči o dítě.
  • V rámci sociálního začleňování může pracovník navrhnout a zprostředkovat účast na různých akcích, zprostředkovat kontakt s rodinou, se sousedy apod.
  • Pracovník pomáhá klientovi s rozvojem a upevňováním schopností v oblasti motoriky, paměti a v začleňování do společnosti.
  1. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.
  • Pracovník pomáhá klientovi při doprovodu do školy, školského zařízení, k lékaři, do zaměstnání, na zájmové a volnočasové aktivity, na úřady a jiné navazující sociální služby.
  1. Uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
  • Pracovník pomáhá klientovi řešit jeho situaci, např. při vyřizování úředních záležitostí a také klientovi pomáhá při komunikaci v uplatňování jeho práv a zájmů podle konkrétní situace.
  • Pracovník pomáhá klientovi v péči o zdraví a zajištění bezpečí, např. formou zprostředkování poradenství vhodného použití kompenzačních pomůcek.
  • Sociální pracovník pomáhá zájemci o péči, klientovi v rámci základního sociálního poradenství i v oblasti vyřízení sociálních dávek, pomáhá klientovi v orientaci, co se týče finančního zabezpečení a dále nabízí možnost zprostředkování využití kompenzačních a rehabilitačních pomůcek, např. poradí ohledně úpravy prostředí kde klient žije, předává kontakty na návazné sociální služby a tím se snaží ovlivnit jeho nepříznivou sociální situaci.

 VII. Diakonické hodnoty

  1. Milosrdenství: znamená pro nás sloužit, dopomáhat, organizovat službu vždy s ohledem na člověka, jednat s klientem s respektem, poskytovat emoční podporu.
  2. Fortelnost: znamená pro nás posilování odpovědnosti za poskytování služeb, udržování profesionálních hranic, zvládání zátěžových situací, zvládání komunikace a dodržování mlčenlivosti.
  3. Společenství: znamená pro nás pravdivé sdílení informací, znalostí, zkušeností v týmu. Dále dělení se o zkušenosti dobré praxe, přijímání i poskytování zpětné vazby a hodnocení, správné řešení konfliktů a neshod, vnímání odpovědnosti za sebe i celek Diakonie.
  4. Naděje: znamená pro nás porozumění významu osobního rozvoje, trpělivost a schopnost zdravého odstupu, ochotu pracovat na strategii a rozvoji organizace, osobní angažovanost.