Chráněné bydlení Johannes Diakonie Valašské Meziříčí (dále jen CHB) je místem, kde lidé s mentálním případně kombinovaným postižením naleznou domov - bezpečné, vstřícné a zodpovědné prostředí. Nabízí klientům možnost žít běžným způsobem života i příležitost rozvíjet svou soběstačnost a nezávislost. Sociální služba klienty provází jejich životem a podporuje je v přijímání zodpovědnosti za chod domácnosti a vlastní život. Klientům, kteří se připravují na budoucí samostatný život, nabízí cílený přípravný program. Pracovníci přistupují ke klientovi vždy podle jeho individuálních potřeb a daných možností.
Chráněné bydlení poskytuje podporu dospělým lidem s mentálním postižením, případně kombinovaným postižením.
Osoby s mentálním postižení (osoby s lehkým až středním postižením, osoby se získaným poškozením mozku, k tomuto hendikepu mohou být přidružené i další hendikepy (např. smyslové, tělesné, psychiatrické)
Provozní doba nepřetržitě 24 hodin denně.
Adresa poskytované služby: Jičínská 308/41, 757 01 Valašské Meziříčí
Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění a dle provádějící vyhlášky 505/2006 Sb. jsou klientům poskytovány tyto základní činnosti při poskytování chráněného bydlení se zajištují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. pomoc s přípravou stravy – podpora při přípravě stravy, vybírání vhodného jídla, pomoc se zajištěním dovozu obědů, podpora při nakupování jídla
2. zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel – podpora při výběru zdravých potravin, potravin vhodných při dietě, pomoc při přípravě svačiny, doprovod na nákupy potravin
b) poskytnutí ubytování:
1. ubytování, které má znaky bydlení v domácnosti – ubytování v pokojích, které simulují běžné byty, společná kuchyně, společné sociální zařízení v každém bytě
2. v případě potřeby praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení
c) pomoc při zajištění chodu domácnosti:
1. pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti – jednou za týden podpora při velkém úklidu domácnosti, každodenní pomoc a podpora s běžným úklidem, podpora při údržbě bytu
2. pomoc při údržbě domácích spotřebičů – pomoc při obsluze domácích spotřebičů
3. podpora v hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými pochůzkami – podpora ve finanční gramotnosti, pomoc s nákupy, podpora při placení, doprovod na nákupy
d) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím – podpora při styku s rodinami, přáteli, doprovod na společenské akce
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností – formou učení a praktických nácviků
3. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání – podpora při výběru vzdělávání
4. podpora v oblasti partnerských vztahů – návštěvy přátel, kamarádů v domově i mimo domov
5. podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do pracovního procesu – podpora při hledání práce, příprava na práci formou učení
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
2. podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů – podpora formou PC, doprovázení, zvažování možností návštěv služeb
3. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob – spolupráce s rodinami, rodinnými příslušníky, setkávání se s nimi
f) sociálně terapeutické činnosti: socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob – podpora jemné i hrubé motoriky při práci s různými materiály
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů – doprovázení na úřady, motivace ke komunikaci
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí – doprovázení při vyřizování běžných záležitostí
h) pomoc při osobní hygieně a poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny – podpora a pomoc při holení, mytí
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty
3. pomoc při použití WC – pomoc při zajištění čistoty, hygieny na WC
Zásada bezpečí - pracovník svým chováním a vystupováním navozuje pocit důvěry a bezpečí. Je zdůrazněna možnost dlouhodobé pomoci a podpory všem klientům cílové skupiny.
Zásada běžného života – podporujeme klienty při integraci do společnosti, rozvíjíme jejich vztahy s okolím, podporujeme je k využívání veřejných služeb, tak aby žili srovnatelným způsobem života jako jejich vrstevníci.
Zásada sebeurčení - podporujeme maximální samostatnost a možnost volby, a to poskytováním přiměřené podpory.
Zásada vyváženosti svobodné volby a odpovědnosti – usilujeme o to, aby každý klient při posilování svobodné volby měl možnost samostatného rozhodnutí o vlastní budoucnosti, o formě bydlení a dostupných službách.
Zásada partnerství – pracovníci vnímají klienty jako partnery, kteří disponují potenciálem rozvoje.
Pomáháme měnit svět k lepšímu: vytváříme společenství, které se svou prací podílí na tom, aby měl život smysl.
Tvořit společenství pro nás znamená:
Vždy, když potkám klienta, tak se usměju a pozdravím ho.
Žít z milosrdenství pro nás znamená:
Pracuji fortelně – vím co, proč a jak dělám.
Pracovat fortelně pro nás znamená:
Jsem stejně důležitý jako klient, mé srdce bije pro Diakonii.
Žít z naděje pro nás znamená: