Čl. I. Veřejný závazek služby chráněné bydlení

1. Poslání služby

Chráněné bydlení Johannes Diakonie Valašské Meziříčí (dále jen CHB) je místem, kde lidé s mentálním případně kombinovaným postižením naleznou domov - bezpečné, vstřícné a zodpovědné prostředí. Nabízí klientům možnost žít běžným způsobem života i příležitost rozvíjet svou soběstačnost a nezávislost. Sociální služba klienty provází jejich životem a podporuje je v přijímání zodpovědnosti za chod domácnosti a vlastní život. Klientům, kteří se připravují na budoucí samostatný život, nabízí cílený přípravný program. Pracovníci přistupují ke klientovi vždy podle jeho individuálních potřeb a daných možností.

2. Cílová skupina služby

Chráněné bydlení poskytuje podporu dospělým lidem s mentálním postižením, případně kombinovaným postižením.

Osoby s mentálním postižení (osoby s lehkým až středním postižením, osoby se získaným poškozením mozku, k tomuto hendikepu mohou být přidružené i další hendikepy (např. smyslové, tělesné, psychiatrické)

  • Věková struktura klientů služby: 18-69 let
  • Kapacita služby je 12 klientů

Provozní doba nepřetržitě 24 hodin denně.
Adresa poskytované služby: Jičínská 308/41, 757 01 Valašské Meziříčí

3. Sociální služba není určena pro osoby

  • Jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytování ústavní péče ve zdravotnickém zařízení
  • S diagnózou akutního nebo chronického infekčního onemocnění, vylučujícím poskytování pobytové služby
  • Chování osoby by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití
  • Potřebují nepřetržitý dohled pracovníka
  • Nemají minimální dovednosti a návyky umožňující přiměřeně soběstačný a bezpečný život v chráněném bydlení a soužití v domácnosti

4. Cíle služby

  • Klienti se umějí starat s podporou pracovníků CHB o svoji osobu a běžný chod své domácnosti.
  • Klienti s podporou pracovníků CHB navazují nové a udržují stávající sociální vazby.
  • Klienti zvládají dle svých individuálně určených potřeb, přání a možností využívat veřejně dostupné služby, vyřizují si osobní záležitosti, umějí si říct o podporu pracovníka CHB.
  • Klienti s podporou pracovníků CHB uplatňují svá práva a povinnosti vyplývající z legislativy ČR.

5. Způsob poskytování sociální služby chráněné bydlení

Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění a dle provádějící vyhlášky 505/2006 Sb. jsou klientům poskytovány tyto základní činnosti při poskytování chráněného bydlení se zajištují v rozsahu těchto úkonů:

a) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. pomoc s přípravou stravy – podpora při přípravě stravy, vybírání vhodného jídla, pomoc se zajištěním dovozu obědů, podpora při nakupování jídla
2. zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel – podpora při výběru zdravých potravin, potravin vhodných při dietě, pomoc při přípravě svačiny, doprovod na nákupy potravin

b) poskytnutí ubytování:
1.
ubytování, které má znaky bydlení v domácnosti – ubytování v pokojích, které simulují běžné byty, společná kuchyně, společné sociální zařízení v každém bytě
2. v případě potřeby praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení

c) pomoc při zajištění chodu domácnosti:
1.
pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti – jednou za týden podpora při velkém úklidu domácnosti, každodenní pomoc a podpora s běžným úklidem, podpora při údržbě bytu
2. pomoc při údržbě domácích spotřebičů – pomoc při obsluze domácích spotřebičů
3. podpora v hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými pochůzkami – podpora ve finanční gramotnosti, pomoc s nákupy, podpora při placení, doprovod na nákupy

d) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1.
pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím – podpora při styku s rodinami, přáteli, doprovod na společenské akce
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností – formou učení a praktických nácviků
3. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání – podpora při výběru vzdělávání
4. podpora v oblasti partnerských vztahů – návštěvy přátel, kamarádů v domově i mimo domov
5. podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do pracovního procesu – podpora při hledání práce, příprava na práci formou učení

e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
2. podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů – podpora formou PC, doprovázení, zvažování možností návštěv služeb
3. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob – spolupráce s rodinami, rodinnými příslušníky, setkávání se s nimi

f) sociálně terapeutické činnosti: socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob – podpora jemné i hrubé motoriky při práci s různými materiály

g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1.
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů – doprovázení na úřady, motivace ke komunikaci
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí – doprovázení při vyřizování běžných záležitostí

h) pomoc při osobní hygieně a poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny – podpora a pomoc při holení, mytí
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty
3. pomoc při použití WC – pomoc při zajištění čistoty, hygieny na WC

6. Zásady

Zásada bezpečí - pracovník svým chováním a vystupováním navozuje pocit důvěry a bezpečí. Je zdůrazněna možnost dlouhodobé pomoci a podpory všem klientům cílové skupiny.
Zásada běžného života –  podporujeme klienty při integraci do společnosti, rozvíjíme jejich vztahy s okolím, podporujeme je k využívání veřejných služeb, tak aby žili srovnatelným způsobem života jako jejich vrstevníci.
Zásada sebeurčení - podporujeme maximální samostatnost a možnost volby, a to poskytováním přiměřené podpory.
Zásada vyváženosti svobodné volby a odpovědnosti – usilujeme o to, aby každý klient při posilování svobodné volby měl možnost samostatného rozhodnutí o vlastní budoucnosti, o formě bydlení a dostupných službách.
Zásada partnerství – pracovníci vnímají klienty jako partnery, kteří disponují potenciálem rozvoje.  

Čl. II. Hodnoty Diakonie ČCE

1. Společenství

Pomáháme měnit svět k lepšímu: vytváříme společenství, které se svou prací podílí na tom, aby měl život smysl.

Tvořit společenství pro nás znamená:

  • v pracovním týmu sdílet informace, znalosti, zkušenosti
  • šířit příklady dobré praxe
  • přijímat i poskytovat zpětnou vazbu a hodnocení
  • řešit konflikty a neshody
  • vnímat svou odpovědnost za sebe i práci týmu

2. Milosrdenství

Vždy, když potkám klienta, tak se usměju a pozdravím ho.

Žít z milosrdenství pro nás znamená:

  • sloužit, dopomáhat, organizovat službu vždy s ohledem na člověka
  • jednat s klientem s respektem
  • poskytovat emoční podporu

3. Fortelnost

Pracuji fortelně – vím co, proč a jak dělám.

Pracovat fortelně pro nás znamená:

  • posilovat odpovědnost za poskytování služeb
  • udržovat profesionální hranice
  • zvládat zátěžové situace
  • zvládat komunikaci
  • dodržovat mlčenlivost

4. Naděje

Jsem stejně důležitý jako klient, mé srdce bije pro Diakonii.

Žít z naděje pro nás znamená:

  • rozumět významu osobního rozvoje a hledat k němu příležitosti
  • trpělivost a schopnost zdravého odstupu
  • ochotu pracovat na strategii a rozvoji organizace
  • osobní angažovanost