VEŘEJNÝ ZÁVAZEK

I. Poslání služby

Posláním odlehčovací služby je pomoci seniorům a dospělým lidem se zdravotním postižením nebo chronickým onemocněním v činnostech, které sami nezvládají. Zároveň pomáháme pečujícímu, aby si mohl odpočinout a zajistit si své osobní záležitosti. Službu poskytujeme v přirozeném sociálním prostředí, domácnosti a tam, kde je klient zvyklý trávit čas.

II. Územní působnost služby

Služba je poskytována ve Valašském Meziříčí a jeho místních částech – Brňov, Bynina, Hrachovec, Juřinka, Lhota u Choryně, Podlesí a v následujících obcích: Branky, Choryně, Jarcová, Jasenice, Kelč, Kladeruby, Krhová, Kunovice, Lešná, Lhotka nad Bečvou, Loučka, Mikulůvka, Mštěnovice, Oznice, Perná, Police, Poličná, Podolí, Příluky, Střítež n. Bečvou, Velká Lhota, Vysoká, Zašová.

III. Cíle služby

  1. Klient může setrvat doma i v době, kdy mu nemůže pomoci osoba, která o něj jinak pravidelně pečuje. 
  2. Klient má prostřednictvím péče zajištěné běžné potřeby, které si bez pomoci není schopen sám zabezpečit. Klient se spolupodílí na péči o vlastní osobu, o domácnost a má společnost.
  3. Klient je schopen s podporou služby trávit volný čas podle svých potřeb. 
  4. Pečující má prostor pro odpočinek a možnost načerpat síly na další pečování o osobu blízkou.

IV. Cílová skupina služby

Cílovou skupinou jsou dospělí lidé od 18 let a senioři, kteří z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení potřebují pomoc druhého člověka v péči o svou osobu a kterým běžně pomáhají jejich blízcí.

V. Zásady služby

  1. Službu poskytujeme individuálně, podle potřeb klienta.
  2. Respektujeme vůli klienta a jeho názory.
  3. Upevňujeme soběstačnost, schopnosti a dovednosti, které klient zvládá sám.
  4. Službu poskytujeme tak, aby se klient cítil důstojně.

VI. Způsob, jakým poskytujeme službu

Služba pomáhá klientovi se zabezpečením potřeb v těchto oblastech:

  1. Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
  • Pracovník pomáhá klientovi s podáváním a chystáním jídla a pití.
  • Pracovník pomáhá klientovi při oblékání a svlékání oděvů, obouvání obuvi a pomáhá při použití kompresních punčoch a dalších pomůcek.
  • Pracovník pomáhá klientovi při přesunu na invalidní vozík a zpět.
  • Pracovník pomáhá klientovi při pohybu po bytě nebo domě.
  1. Osobní hygiena nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
  • Pracovník pomáhá klientovi s hygienou ve vaně, ve sprše či na lůžku.
  • Pracovník pomáhá klientovi s o ústa, s péčí o zubní náhradu.
  • Pracovník pomáhá klientovi při mytí, vysušení a učesání vlasů, pomáhá při stříhání nehtů na rukou.
  • Pracovník pomáhá klientovi s doprovodem na toaletu, popřípadě s usedáním a vstáváním z toalety, pomáhá při použití toaletní židle nebo s výměnou inkontinenčních pomůcek.
  1. Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
  • Pracovník pomáhá klientovi s chystáním jídla a pití nebo pomáhá při jednoduchém vaření dle potřeby klienta.
  1. Zajištění kontaktu se společenským prostředím
  • Pracovník pomáhá klientovi při doprovodu do školy, školského zařízení, k lékaři, do zaměstnání, na zájmové a volnočasové aktivity, úřady a jiné navazující sociální služby.
  • V rámci sociálního začleňování může pracovník navrhnout a zprostředkovat účast na různých akcích, zprostředkovat kontakt s rodinou, se sousedy apod.
  1. Sociálně terapeutické činnosti
  • Pracovník pomáhá klientovi upevňovat, zachovat schopnosti a dovednosti, které již v minulosti získal. Pracovník podporuje klienta, aby trávil volný čas aktivně.                                                                                  
  1. Uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
  • Pracovník pomáhá klientovi řešit jeho situaci, např. při vyřizování úředních záležitostí a také klientovi pomáhá při komunikaci v uplatňování jeho práv a zájmů podle konkrétní situace.
  • Pracovník pomáhá klientovi v péči o zdraví a zajištění bezpečí, např. formou zprostředkování poradenství vhodného použití kompenzačních pomůcek.
  • Sociální pracovník pomáhá zájemci o péči, klientovi v rámci základního sociálního poradenství i v oblasti vyřízení sociálních dávek, pomáhá klientovi v orientaci, co se týče finančního zabezpečení a dále nabízí možnost zprostředkování využití kompenzačních a rehabilitačních pomůcek, např. poradí ohledně úpravy prostředí kde klient žije, předává kontakty na návazné sociální služby a tím se snaží ovlivnit jeho nepříznivou sociální situaci.
  1. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
  • Pracovník pomáhá klientovi s nácvikem a upevňováním motoriky, paměti a pracovník usiluje o větší samostatnost klienta, udržení kondice a zdraví.
  • Pracovník podporuje klienta při drobném úklidu a údržbě jeho domácnosti.

Kapacita služby: 3 klienti v 1 okamžik